Promocja gospodarcza

Jedna firma może otrzymać wsparcie na dwa wydarzenia w roku
Bilet na targi z Regionalnego Programu Operacyjnego
Do 30 maja trwa konkurs, w którym można uzyskać pomoc na udział w targach, wystawach, misjach, wizytach studyjnych
Nabór jest ogłoszony z poddziałania 1.4.1 Promocja przedsiębiorczości oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. To pierwszy taki konkurs w tym rozdaniu unijnych pieniędzy w regionie.
W cyklach miesięcznych
Konkurs ruszył 26 lutego. Jest podzielony na cykle miesięczne. I tak też są oceniane wnioski,
w cyklach – aby nie tracić czasu czekając na termin zakończenia konkursu. Do podziału jest 8
milionów złotych. Przed nami ostatnia tura. Warto więc skorzystać z okazji i złożyć wniosek.
Zwłaszcza że drugi nabór na takie działania nie jest planowany w tym roku.
W naborze mogą wziąć udział przedsiębiorstwa sektora MŚP (mikro-, małe i średnie),
samorządy, instytucje otoczenia biznesu i porozumienia tych podmiotów. Przy czym,
wnioskodawcy inni niż przedsiębiorstwa mogą się ubiegać o wsparcie wyłącznie pod warunkiem
zapewnienia udziału przedsiębiorstw w realizacji projektu. Grupą docelową i ostatecznym
odbiorcą wsparcia w ramach poddziałania 1.4.1 są przedsiębiorstwa sektora MŚP!
Udział w targach to dobra forma promocji
Pokażmy się światu
Dofinansowanie można uzyskać na wizyty studyjne i misje zagraniczne, udział w krajowych
i zagranicznych targach czy wystawach lub w innych ważnych dla danej branży wydarzeniach
o charakterze międzynarodowym, organizację zbiorowych wystaw na terenie województwa
podlaskiego – ukierunkowanych na przyjęcie potencjalnych zagranicznych partnerów handlowych.
Warto jednak podkreślić, że wsparcie adresowane jest wyłącznie do podlaskich
przedsiębiorców. – Dofinansowanie mogą otrzymać wyłącznie podmioty z województwa
podlaskiego, tzn. posiadające na terenie naszego województwa swoją siedzibę – wyjaśnia
Emilia Malinowska, dyrektor Biura Innowacyjności Przedsiębiorstw w Urzędzie Marszałkowskim
Województwa Podlaskiego. – Chcemy pomóc podlaskim firmom w rozwijaniu współpracy z krajowymi
i zagranicznymi kontrahentami, w ekspansji na rynki zewnętrzne, w umacnianiu pozycji
w branży. Wiemy, że nasi przedsiębiorcy mają się czym pochwalić. Oferowane przez nich usługi
i produkty śmiało mogą konkurować na zagranicznych rynkach, trzeba tylko pokazać je światu
lub… zaprosić świat do nas. I właśnie poprzez ten konkurs chcemy to ułatwić i pomóc
podlaskim przedsiębiorcom – dodaje.
Posiadanie siedziby w województwie podlaskim będzie weryfikowane na podstawie wpisu do KRS
w momencie złożenia wniosku oraz udzielenia wsparcia. Przedsiębiorstwa posiadające jedynie
oddział w Podlaskiem nie dostaną dotacji.
Przy czym, jedno przedsiębiorstwo może otrzymać wsparcie maksymalnie na dwa wydarzenia (tj.
targi, misje i inne wydarzenia o charakterze międzynarodowym) w ciągu jednego roku
kalendarzowego.
100 tysięcy na targi zagraniczne
Jeśli chodzi o poziom dofinansowania, to mikro- i małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na 85
procent dofinansowania (wydatków kwalifikowanych), średnie na 65 procent, a pozostałe
podmioty – na 85 proc.
Na wydarzenia odbywające się w kraju jeden podmiot może uzyskać maksymalnie 50 tys. złotych,
a na te zagranicą – 100 tysięcy złotych.
Budżet konkursu wynosi 8 mln zł
A na co można przeznaczyć te pieniądze? Na m.in. wynajęcie powierzchni wystawienniczej, zaprojektowanie i zabudowę stoiska wystawowego czy ekspozycji, materiały promocyjne, wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną, wstęp na teren wystaw i targów, transport eksponatów (wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną), podróż i zakwaterowanie uczestników, opłaty związane z pozyskaniem wiz oraz obowiązkowych ubezpieczeń, opłaty za usługi tłumaczeń podczas udziału w misji gospodarczej za granicą. Szczegółowy katalog wydatków kwalifikowalnych, czyli takich, na które można uzyskać dotację, został ujęty w regulaminie konkursu.
Wymiana doświadczeń
– Zachęcam serdecznie przedsiębiorców, aby wzięli udział w tym konkursie – mówi Emilia Malinowska. – Ogromne znaczenie w działalności gospodarczej ma eksport. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą dynamiczniej się rozwijać, zwiększać produkcję i sprzedaż swoich wyrobów. Korzystnie wpływa on na całą gospodarkę, powoduje wzrost zatrudnienia, większe pieniądze wpływają do regionu. Dlatego zależy nam, byśmy coraz lepiej konkurowali na rynkach międzynarodowych. A takie wyjazdy, targi czy wizyty studyjne są doskonałą okazją do nawiązania kontaktów handlowych i wymiany doświadczeń.
Emilia Malinowska, Dyrektor Biura Innowacyjności Przedsiębiorstw w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego
Dodatkowe punkty
Premiowane będą projekty przyczyniające się do:
- rozwoju sektorów gospodarki wskazanych w Planie rozwoju przedsiębiorczości
w oparciu
o inteligentne specjalizacje województwa podlaskiego na lata 2015-2020+, - promocji i nawiązywania relacji gospodarczych na priorytetowych zagranicznych
rynkach
geograficznych określonych w Strategii Promocji Gospodarczej Województwa Podlaskiego, - realizacji projektów z udziałem większej liczby partnerów (najwięcej punktów przy udziale 15 przedsiębiorstw).