Realizacja RPOWP

Zarząd Województwa przedstawił KE plan przyspieszenia realizacji RPOWP
Maraton na półmetku
Od sumy zaangażowania wszystkich uczestników zależy powodzenie w wykorzystaniu pieniędzy z Unii Europejskiej – mówi Maciej Żywno, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego
Jak wygląda obecny stan realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego?
Maciej Żywno, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego: Do tej pory zostało ogłoszonych 271 konkursów oraz 60 naborów pozakonkursowych. Wpłynęło na nie 2941 wniosków poprawnych pod względem formalnym. Podpisane zostały 773 umowy o dofinansowanie projektów o wartości ponad 3 mld zł i kwocie dofinansowania wynoszącej ponad 2,1 mld, co stanowi 45,05 proc. alokacji. Natomiast wydatki wskazane przez beneficjentów we wnioskach o płatność to 7,84 proc. alokacji.
Jeśli chodzi o realizację RPO, nie jesteśmy w czołówce…
Proszę pamiętać, że wszyscy – podlaski samorząd, samorządy innych województw, a także polski
rząd są uczestnikami wielkiego maratonu wdrażania Funduszy Europejskich. Uczestniczą w nim
także beneficjenci: samorządy lokalne, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe i wiele
innych podmiotów, mogących ubiegać się o wsparcie. To od sumy zaangażowania wszystkich
uczestników zależy powodzenie w wykorzystaniu pieniędzy z UE.
Z czego wynikają opóźnienia i trudności Podlaskiego w tym maratonie?
Już na początku tej perspektywy regiony startowały z różnych pozycji. Rozpoczęcie realizacji
RPOWP, ale też programów regionalnych pozostałych województw Polski Wschodniej, było
uzależnione od zatwierdzenia Programu Polska Wschodnia, ponieważ takie były ustalenia
rządowe. To nie przypadek, że na mapie pokazującej stan realizacji programów najsłabiej
wyglądają właśnie województwa ze wschodniej części kraju.
Również działania strony rządowej, a w niektórych obszarach – ich brak, są elementem
spowalniającym cały proces. Można tu wymienić chociażby znaczne opóźnienia w przyjęciu
ważnych dokumentów, takich jak Krajowy Plan Gospodarki Odpadami czy ustawy o rewitalizacji,
które w praktyce uniemożliwiały przeprowadzenie konkursów z tych dziedzin. Do tego doszła
jeszcze nowelizacja tzw. ustawy wdrożeniowej, co spowodowało konieczność dostosowania do jej
wymogów dokumentów i procedur, w tym kryteriów wyboru projektów i opóźniło ogłaszanie
konkursów.
Mamy też problemy z inwestycjami kolejowymi – PKP PLK tak naprawdę dopiero przygotowują
projekty i nie traktują naszego regionu priorytetowo. A w RPO do wykorzystania na
infrastrukturę kolejową jest aż 48 mln euro! Kolejne przykłady można mnożyć. W wyniku
interpretacji przedstawionej przez Ministerstwo Rozwoju, dotyczącej podatku VAT od dotacji
na OZE, zostało zamrożonych ponad 70 mln zł dotacji w ramach projektów wybranych do
realizacji przez Zarząd Województwa Podlaskiego. Ta sytuacja sprawiła, że samorządy przez
długi czas wstrzymywały się z podpisywaniem umów i musiały zmodyfikować swoje projekty. Rząd
zmienił więc reguły gry w trakcie jej trwania.
Inny przykład to reforma oświaty, zmieniająca sieć szkół i tym samym zdiagnozowane wcześniej
potrzeby naszego regionu…
Oprócz tego są jeszcze problemy, na które również samorząd województwa nie ma bezpośredniego
wpływu. To m.in. dynamicznie zmieniająca się sytuacja społeczno-gospodarcza, która sprawia,
że część zaplanowanych wcześniej działań, zwłaszcza w sferze społecznej, nie znajduje
odbiorców. To też konieczność wnoszenia przez beneficjentów wkładu własnego do projektów
społecznych, podczas gdy w poprzedniej perspektywie dofinansowanie wynosiło 100 proc.
Problemem są też skomplikowane przepisy o zamówieniach publicznych, które sprawiają, że
beneficjenci mają trudności z wyłonieniem wykonawców robót i usług, a ceny w ofertach często
przewyższają wartość inwestycji. Z kolei przedsiębiorcy mają problem ze stosowaniem zasady
konkurencyjności.
A może sam program jest bardziej wymagający niż poprzedni?
Z pewnością jest on trudniejszy, niż ten wdrażany w poprzedniej perspektywie. Zarówno ze
względu na wymagania stawiane przez Komisję Europejską, jak i ambitne cele, które sobie
postawiliśmy. Chcę podkreślić, że pracownicy urzędu marszałkowskiego wdrażają dwa zupełnie
nowe instrumenty: Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność oraz projekty zintegrowane –
łączące przedsięwzięcia inwestycyjne, „twarde” i społeczne, „miękkie”.
Cieszę się jednak, że KE docenia nasze działania w tych dziedzinach i rozumie, że ich
wdrożenie wymaga więcej czasu.
Czy samorząd województwa podejmuje działania, mające na celu usprawnienie realizacji
RPOWP?
Nie bagatelizujemy tej sprawy i dlatego już w 2017 roku podjęliśmy działania, mające na celu
przyspieszenie realizacji RPOWP. Jako jedno z pierwszych województw przedstawiliśmy Komisji
propozycje zmian w programie. Chodzi o przesunięcie środków na te zadania, które są
najbardziej potrzebne w regionie – np. ochronę zdrowia, odnawialne źródła energii oraz
modyfikację wskaźników RPO. Zmiany te musi zaakceptować KE.
Oprócz tego nasi pracownicy, którzy są na co dzień najbardziej zaangażowani w cały proces,
podejmują szereg innych działań: organizują więcej szkoleń czy konsultacji z beneficjentami,
przedłużają nabory, oceniają wnioski etapowo, by można było szybciej podpisywać umowy,
zwiększają budżety konkursów, premiują w konkursach beneficjentów, którzy mają projekty
gotowe do realizacji, upraszczają dokumenty.
A co z premią za sprawną realizację programu, czyli tzw. rezerwą wykonania? Czy regionowi
grozi utrata 72 mln euro?
Mogę powiedzieć, że wbrew sugestiom pojawiającym się w mediach, te środki (6 proc. alokacji
RPOWP – przyp. red.) nie są zagrożone. Istnieje bowiem możliwość przesuwania tych
dodatkowych funduszy między osiami priorytetowymi programu. W przypadku zagrożenia
wydatkowania środków w jednej osi istnieje możliwość przekazania pieniędzy do innej osi,
która ma dobre wskaźniki realizacji. Oczywiście będzie to wymagać od Instytucji
Zarządzającej RPOWP merytorycznego uzasadnienia, ale ważną rolę odegra też strona rządowa,
ponieważ przesuniecie środków będzie poprzedzone negocjacjami z Ministerstwem Inwestycji
i Rozwoju.
A zatem maraton trwa?
Tak, i rok 2018 to jego półmetek, bo wdrażanie RPO zakończy się ostatecznie w 2023 roku. Jest
to jednak ważny rok. Komisja Europejska dokona bowiem pierwszych ocen realizacji
najważniejszych wskaźników.
W tym roku mamy też 34 konkursy oraz 3 nabory w ramach projektów zintegrowanych
przeznaczonych dla Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Do podziału jest prawie 770 mln
zł. Planujemy również zgłoszenie do KE wniosków o płatność na ponad 155 mln euro, czyli aż
około trzech razy więcej niż na koniec roku 2017, co pozwoli na zwiększenie poziomu
certyfikacji wydatków do 18 proc.
Maratony mają to do siebie, że trwają długo, a przed metą miejsca często się zmieniają.
Rozmawiała:
Izabela Smaczna-Jórczykowska
Proces ogłoszenia konkursu i wyboru projektów do dofinansowania przez Instytucję Zarządzającą RPOWP nie jest prosty. Składa się z wielu etapów
START
IZ RPOWP
Odpowiada za opracowanie ogłoszenia konkursowego, regulaminu konkursu i załączników
Średnio co roku ogłaszanych jest ponad 30 konkursów
IZ RPOWP
Publikuje ogłoszenie konkursowe z regulaminem i załącznikami na stronie www.rpo.wrotapodlasia.pl oraz www.funduszeeuropejskie.gov.pl na co najmniej 30 dni przed otwarciem naboru wniosków
WNIOSKODAWCA
Składa wniosek o dofinansowanie. Ma na to średnio ok. 30 dni
IZ RPOWP
Pracownicy oceniają wnioski pod kątem spełnienia warunków formalnych
WNIOSKODAWCA
Może poprawić lub uzupełnić braki we wniosku związane z warunkami formalnymi
WNIOSKODAWCA
Może, lecz tylko w określonych sytuacjach, poprawić lub uzupełnić braki we wniosku
związane z kryteriami merytorycznymi
Możliwe skierowanie projektu do negocjacji (w przypadku EFS)
KOMISJA OCENY PROJEKTÓW
Pracownicy i/lub eksperci oceniają wnioski zgodnie z kryteriami formalno-merytorycznymi przez ok. 100 dni roboczych (na „dwie pary oczu”)
IZ RPOWP
Powołuje Komisję Oceny Projektów
IZ RPOWP
Projekty spełniające warunki formalne są przekazywane do oceny formalno-merytorycznej
IZ RPOWP
Może poprawić oczywiste omyłki we wniosku (informując o tym wnioskodawcę)
KOMISJA OCENY PROJEKTÓW
Przygotowuje listę rankingową projektów wraz z przyznanymi im punktami
IZ RPOWP
Zarząd Województwa Podlaskiego, na podstawie listy rankingowej po ocenie, podejmuje decyzję (w formie uchwały) o wyborze projektów do dofinansowania
IZ RPOWP
Publikuje zatwierdzoną listę rankingową projektów na www.rpo.wrotapodlasia.pl i www.funduszeeuropejskie.gov.pl – w ciągu 7 dni od dnia rozstrzygnięcia konkursu
WNIOSKODAWCA
Otrzymuje pismo informujące o wyborze projektu do dofinansowania i konieczności przygotowania dokumentów potrzebnych do podpisania umowy
IZ RPOWP
W ciągu 30 dni roboczych od daty wysłania do wnioskodawcy pisma o wyborze projektu do realizacji, Zarząd Województwa Podlaskiego podpisuje z wnioskodawcą umowę o dofinansowanie